Listen over aflønning, belønning, personalegoder og fryns bliver ofte længere og længere i takt med, at virksomhederne gerne vil tiltrække de mest kompetente medarbejdere.
Det kan for eksempel være:
- Løn
- Bonus
- Pension
- Sygeforsikring
- Arbejdstid
- Pauser
- Ekstra ferie
- Feriefridage
- Barns sygedag
- Sundhedsordning
- Telefon/IT
- Avis og tidsskrifter
- Firmabil
- Arbejdspladsens indregning
- Sikkerhedsudstyr
- Arbejdstøj
- Kaffe/te
- Frugt
- Frokost
- Firmafester
- Massage
- Motion
Det er også helt fint. Jeg går bestemt ind for, at vi skal have det så godt som muligt, når vi går på arbejde.
Goder er ikke kun gode
Men når det kommer til arbejdsglæde, bidrager belønningerne på listen kun i begrænset omfang og på kort sigt. De er nemlig såkaldte hygiejne- eller vedligeholdelsesfaktorer, som dine medarbejdere i løbet af relativt kort tid anser for en selvfølge.
De skal dog være til stede i tilstrækkelig grad – ellers bliver dine medarbejdere utilfredse.
Man må helst heller ikke fjerne nogle af dem, når de først er indført. Det fører også til utilfredshed, med mindre at den erhvervede gode bliver erstattet med noget bedre.
Det er også vigtigt, at dine medarbejdere har lige adgang til personalegoderne, og at fordelingen opfattes som retfærdig. I modsat fald kan det også give anledning til utilfredshed.
Goderne må også være relevante, ellers bliver de ikke opfattet som goder.
Det er altså ikke nødvendigvis mængden af goder, der afgør, om dine medarbejdere er tilfredse med din virksomhed som arbejdsplads. Kommer det til arbejdsglæde, er det helt andre faktorer, der spiller ind.
Det kan du læse om i disse artikler:
Det er let at være venlig. Arbejdsglæde i 3 trin
Arbejdsglæde og personlige motivationsfaktorer
Arbejdsglæde kilder og killers