ann dorthe profilbillede

ANN DORTHE PEDERSEN

Erhvervscoach med fokus på gode teams, samarbejde, trivsel og resultater
+45 2750 6213

Slip for irriterende kolleger

- og andre irriterende mennesker i dit liv

Kender du det, at der bare er nogle mennesker, der er SÅ irriterende – og som kan få dig helt op i det røde felt?

Det kunne være

  • En kollega, som du synes altid er på tværs, altid siger det forkerte og altid gør arbejdet helt forkert?

  • Ham i bilen foran dig, der bliver holdende i flere sekunder efter at der er blevet grønt i lyskrydset, specielt når du er sent på den og har travlt

  • Den ældre dame i supermarkedskøen, der ikke kan finde ud af at tælle sine penge op og få betalt, så du kan komme videre?

Her får du 3 tips til, hvordan du takler disse mennesker

Men først vil jeg tage dig med tilbage til en dejlig forsommerdag i 1982.

Min kæreste Jens, som jeg dengang kun har kendt i nogle få måneder, og jeg er på vej ned i byen, hvor vi bor. Det er solskin, folk omkring os spiser is og er glade.

Jens og jeg går med hinanden i hånden ned ad gaden, og vi får øje på en rød sportsvogn, der holder ved kantstenen. Vi stopper op, for vi kan begge 2 godt li’ biler og motorcykler.

Det er en fin engelsk MG, og vi står og kigger på den flotte røde lak og lædersæderne.

Jeg kigger op på Jens, trækker ham i ærmet og siger: Je-ens, sådan én vil jeg gerne ha’!

Hvad er det jeg i virkeligheden siger?
Jeg sige: Jens, giv mig en sportsvogn. Det er dit ansvar at gøre mig lykkelig!

Så kigger Jens ned på mig og siger helt tørt og konstaterende: Så kan du da bare købe én!

BUM!

Jeg tror nok, at jeg bare stod der med åben mund og glippede lidt med øjnene, mens jeg kiggede op på Jens.

For lige der på en skøn forsommerdag, da jeg var 23 år, gik det for første gang i mit liv op for mig, at den eneste, der ansvaret for at gøre mig lykkelig og give mig det jeg ønsker – er mig selv!

Og nu kan du nok fornemme, hvor jeg gerne vil hen med mine 3 tips til dig:
Det starter med dig, og hvordan du ser din omverden.

Mit første tip er:

Vær OPMÆRKSOM på din holdning til andre mennesker
Og når du er opmærksom, så VÆLG din holdning til andre mennesker.

Synes ud, at du er:

  • Mere værd?
  • Mindre værd?
  • Lige meget værd?

I situationer, hvor du føler dig mere værd og overlegen, oplever du, at andre mennesker er ”forkerte”, tænker ”forkert” eller gør ”forkerte” ting. Kort sagt, de er møgirriterende.

Du skælder ud, irettesætter og sommetider kommer du også til at nedgøre andre.

Hvis du i en situation føler dig mindre værd, oplever du at andre mennesker har mere ret end dig, og at du tilsidesætter dig selv i forhold til dem. De er irriterende, fordi de forhindrer dig i at have det godt.

For at få det bedre kan det ske, at du bagtaler en kollega eller en ven, eller du forsøger at alliere dig med andre imod den eller dem, som du føler dig underlegen for.

Når du derimod føler dig ”lige meget værd”, lægger du ikke nogen god eller dårlig værdi i andre menneskers væremåde.

Du er neutral, venlig, åben, imødekommende - og du har dine egne meninger og mod til at være dig.

Når du er opmærksom på de 3 holdninger til dig selv og andre, og du kan genkende din egen adfærd og følelser, har du muligheden for at vælge holdningen:

Vi er lige meget værd
- og dermed vælge en ligeværdig væremåde overfor andre.

Tip nr. 2 hedder:

Det er menneskeligt at fejle

– og ved du hvad? Vi kommer alle til at lave fejl ind imellem.

Du laver fejl, når du har travlt.
Du laver fejl, når du ikke har øvelse eller erfaring nok.
Du laver fejl, når du fejlbedømmer en situation
Du laver fejl, når du er træt
Du laver fejl, når flere ting kræver din opmærksomhed

- og det gør dine kolleger og alle andre mennesker også!

Kodeordet her er overbærenhed – og måske lidt humor.

Tip nr. 3 hedder:

Lad være at tolke og dømme!

Din – og min – hjerne er sådan indrettet, at den altid vil forsøge at finde mening og sammenhæng i det, vi ser, hører og føler.
Din hjerne – og min – er også begrænset til umiddelbart kun at kunne opfatte verden ud fra det, den i forvejen kender.

Det vil sige: Din hjerne TOLKER lynhurtigt en given situation ud fra DIT verdensbillede.

Og når du oplever en person, der opfører sig på en anden måde, end den der passer ind i din opfattelse af, hvad der er passende, så vil din hjerne SÅ gerne bedømme og DØMME den person.

Når du oplever, at du har lyst til at dømme en anden person, så prøv at skifte perspektiv.

Prøv at sætte dig i den anden persons sted og forestil dig, hvorfor hun gør, som hun gør.

Der er garanteret en grund til det.

Og i 99.9% af tilfældene er grunden noget helt andet - end at irritere dig.

De 3 tips til at slippe for irriterende kolleger - og andre irriterende mennesker i dit liv er derfor:

1: vælg din holdning til andre mennesker

Når du vælger holdningen: Vi er lige meget værd, kan du i stedet for at skælde ud eller føle dig underlegen åbent og neutralt tale med din kollega, som du før ville have været irriteret over. I kan begge blive klogere og har I brug for at påtale ”forkert” adfærd, så lær at give god feedback til hinanden.

2: Bær over med andres fejl – og dine egne

Når fyren i bilen foran dig kikser i gearskiftet og ikke kommer hurtigt nok fra start ved grønt lys, så tænk lige, før du trykker hornet i bund: Hånden på hjertet – kunne det ikke også ske for mig selv?

Smil til ham. Selv om han ikke ser det, så virker det på dig selv.

3: Lad være at tolke og dømme

Når du oplever den langsomme ældre dame i supermarkedskøen – midt i den allertravleste tid ved kasseapparatet – så tænk på, hvorfor hun mon er ude og handle lige nu?

Det kan være, at hun har været til tjek på hospitalet, eller har ventet hele dagen på, at viceværten skulle komme, eller at hun bare er en langsom starter.

Jeg er ret sikker på, at hun – og alle andre - ikke er stået op om morgenen og har tænkt: I dag vil jeg være møgirriterende.

God arbejdslyst.